Als u een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) wilt aanvragen, kunt u dit doen via uw gemeente. Het proces begint met het printen en invullen van een papieren aanvraagformulier, dat u zelf kunt doen of uw werkgever kan assisteren. Vervolgens maakt u een afspraak bij de afdeling burgerzaken van uw gemeente. Tijdens deze afspraak dient u het ingevulde formulier, een geldig identiteitsbewijs en een bedrag van € 46,35 te betalen.
Uw gemeente zal de gegevens van het aanvraagformulier samen met de gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) in hun systeem invoeren. Daarna sturen ze de aanvraag door naar Dienst Justis, een onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, dat verantwoordelijk is voor het verstrekken van VOG’s. Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, wordt de VOG naar uw bij de gemeente bekende adres gestuurd.
Houd er rekening mee dat in sommige gemeenten personen ouder dan 80 jaar geen VOG kunnen aanvragen. Het is raadzaam om bij uw gemeente te informeren of deze regel op u van toepassing is. Als u niet in aanmerking komt voor een VOG via de gemeente, moet u de aanvraag rechtstreeks bij Justis indienen. Vul het aanvraagformulier volledig in en stuur het met een duidelijke kopie van uw paspoort of ID-kaart naar Justis.
U kunt uw VOG binnen enkele minuten eenvoudig online aanvragen en wij zorgen ervoor dat uw aanvraag wordt ingediend bij Dienst Justis.
Kunt u ons uw ervaringen delen? We horen graag van u.